Skip to main content
  • کدام رستوران ها محبوب و پرسود هستند؟

کدام رستوران ها محبوب و پرسود هستند؟

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع رستوران ها و میزان سود دهی و محبوبیت آنها آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

1. فست فود/کوییک سرو

Fast Food and Quick Service Restaurant Market 27

رستوران های فست فود غذا را به صورت قابل بیرون بر بودن سرو میکنند. مشتری ها همچنین میتوانند غذایشان را داخل رستوران میل کنند هرچند اکثرا بیرون بر را انتخاب میکنند. این رستوران ها عمدتا در قالب زنجیره های کشوری یا حتی جهانی هستند. این رستوران ها غالبا منوی روتین و مشابهی دارند (برای مثال دوبل برگر، مرغ سوخاری و سیب زمینی سرخ کرده) و معمولا قیمت های پایینی دارند که آن ها را برای تعداد زیادی از مشتری ها قابل دسترسی میکند.
چرا محبوب هستند:
رستوران های فست فود قابل دسترس و ارزان قیمت هستند که آن ها را برای مشتری های امروزی با وقت کم ایده آل میکند. آیتم های منوی فست فود میتوانند در ماشین، قطار، حین راه رفتن یا هرجای دیگری خورده شوند. فست فود یک حس نوستالژی برای خیلی افراد ایجاد میکند و آن ها را یاد خاطرات کودکیشان می اندازد، مثل مسافرت های خانوادگی یا غذاهای بعد از مدرسه. علاوه بر آن، برخی فست فودهای زنجیره ای در نقاط مختلف جهان شعبه دارند که محیطی آشنا برای مسافرهای خارجی فراهم میکند. طبق گزارش ها، فست فود در بین سه رتبه برتر فراوان ترین انواع غذاهای سفارش داده شده در آمریکا قرار دارد.
چرا پرسود هستند:
میانگین سود شش تا نه درصدی رستوران های فست فود، آن ها را پرسودترین نوع رستوران میکند. مواد اولیه محدود، کم خرج نگه داشتن این رستوران ها را ساده تر میکند. از آنجایی که اکثر فرایند آماده سازی غذاهای فست فود از قبل انجام میگیرد، هزینه نیروی کار این رستوران ها نیز پایین است. بخش عمده سود این رستوران ها فروش آیتم های گران قیمت تر در کنار غذاست (مثل سیب زمین سرخ کرده). نوشیدنی ها نیز راه دیگری برای کسب سود هستند.


2. کژوال داینینگ (رستوران های میان رده)

Casual dining restaurants

رستوران های کژوال داینینگ گستره بزرگی از رستوران ها را در بر میگیرد. این دسته شامل رستوران های تک شعبه محلی تا رستوران های زنجیره ای بزرگ میشود. خصوصیات بارز این دسته سرویس سر میز و غذاهای پای میزی هستند. صندلی ها در این رستوران ها معمولا فراوان و راحت هستند. این رستوران ها معمولا حاوی یک تم و دکور به خصوص هستند که تجربه خوردن غذا را خاص تر میکند. بسته به نوع منو، هرگونه غذایی در این رستوران ها دیده میشوند: سالاد بار، اسپاگتی، غذای تایلندی، یا حتی صبحانه تمام روزه، مثل پنکیک یا وافل.
چرا محبوبند:
مشتری ها در کژوال داینینگ همچنان نسبتا سریع سفارش خود را تحویل میگیرند و علاوه بر آن میتوانند از سرویس پای میز نیز بهره ببرند. این رستوران ها در همه محله ها پیدا میشوند و برای وعده های خارج خانه وسط هفته و مناسبت های خاص تر نیز مناسبند. تقریبا هر نوع غذایی مناسب این رستوران هاست پس مشتری ها میتوانند رستورانی مناسب سلیقه خود پیدا کنند.
چرا پرسودند:
با قیمت های بالاتر از فست فود، این رستوران ها سود بیشتری به ازای هر غذای فروخته شده دریافت میکنند. از آنجایی که این رستوران ها معمولا برای مناسبت های خاص انتخاب میشوند، مشتری ها هزینه بیشتری برای آیتم هایی مثل نوشیدنی و دسر میکنند.


3. فست کژوال

Fast casual restaurants

این نوع رستوران ها ترکیبی از دو نوع قبلی هستند. یک دسته جدید که پیشبینی میشود در آینده به رشد ادامه دهند. این رستوران ها منویی رده بالاتر و متنوع تر (هرچند همچنان محدود) با قیمت های بالاتر نسبت به فست فودها دارند اما مشابه فست فودها، سفارش غذا مقابل پیشخوان انجام میشود. منوی این رستوران ها شامل آیتم هایی مانند سالاد، پنینی های مخصوص، یا برگرها و شیک های با کیفیت میشود.
چرا محبوبند:
رستوران های فست کژوال به مشتری ها امکان تجربه غذای با کیفیت حتی در وقت کم میدهد. تنوع منو، قیمت های قابل قبول، دسترسی و غذاهای سالم تر محبوبیت این رستوران ها را افزایش داده.
چرا پرسودند:
مثل فست فود عمده آماده سازی غذا از قبل انجام میشود که خرج نیروی کار را کاهش میدهد. اکثر مشتری ها برای ساعت های ناهار هستند. با ساعت های شلوغ و خلوت قابل پیشبینی، فشار کار کارمندان کاهش می یابد.


4. کژوال مدرن

Contemporary casual restaurants

دسته بندی ای نسبتا جدید از رستوران ها که مشابه رستوران های کژوال هستند با تمرکز روی اتمسفر و تجربه خاص. این رستوران ها تعادلی بین محیطی آرامش بخش و تمایلات مشتری های امروزی (مانند مواد اولیه طبیعی، نوشیدنی های دست ساز و غذاهای ترکیبی) ایجاد میکنند.
چرا محببوند:
این رستوران ها با پیشتاز بودن در زمینه تمایلات مشتری های امروزی و استراتژی های تبلیغات شبکه های مجازی، مشتری های نسل امروزی و جوان تر را جذب میکنند.
خیلی از رستوران های کژوال مدرن به متخصص یک غذای به خصوص بودن شناخته میشوند. برای مثال ممکن است میان وعده هایشان به قدری محبوب باشند که مشتری ها برایش صف بکشند.
چرا پرسودند:
از آنجایی که بین نسل جوان محبوبند، میتوانند به سرعت مشتری جذب کرده و با شناخته شدن برای غذایی به خصوص، سود خود را تضمین کنند.


5. کافی شاپ

www.philbernard.ca

ساده ترین شاخصه یک کافه، متمرکز بودن روی نوشیدنی است. کافه ها معمولا حاوی قهوه، نوشیدنی و منویی کوچک برای غذا و تنقلات است. این رستوران ها معمولا از مدل سرویس پیشخوان استفاده میکنند و قیمت های پایین تا متوسط دارند. هر کشوری سنت های به خصوصی برای خوردن قهوه دارد. به طور مثال در آمریکا قهوه به صورت بیرون بر در لیوان های کاغذی بزرگ سرو میشود. اما در بقیه جهان، در بسیاری از فرهنگ ها ساعت ها از نشستن و نوشیدن قهوه لذت میبرند. قهوه محبوب استرالیایی ها فلت وایت (مشابه لاته) است، ایتالیایی ها عاشق اسپرسو اند و فرانسوی ها کافه اوله به همراه کروسان مینوشند.
چرا محبوبند:
کافه ها مناسب نیازهای متنوعی هستند و میتوانند به عنوان یک مکان گردهمایی اجتماعی، مکان کار، تفریح یا خوردن یک غذای سریع استفاده شوند. گزینه های منوی این رستوران ها بی پایان است و مشتری ها میتوانند نوشیدنی ای گرم یا سرد مخصوص سلیقه خود تهیه کنند. همچنین قهوه و چای در همه جای جهان محبوب هستند.
چرا پرسودند:
از آنجایی که تمرکز کافه ها روی نوشیدنی است، سود آن ها بیشتر از رستوران های دیگر است چون هزینه آماده سازی غذا در این رستوران ها پایین تر است. کافه ها نیاز به کارمندان کمتری دارند و دکورشان نیز کم هزینه تر است.


6. پیتزا فروشی

PIZZA

پیتزا زمان محاجرت گسترده ایتالیایی ها به آمریکا در انتهای قرن نوزدهم میلادی در این کشور به محبوبیت رسید. پیتزافروشی لومباردی تاسیس شده در سال 1905 به عنوان اولین پیتزافروشی آمریکا شناخته میشود.
چرا محبوبند:
تصور شهری بدون حداقل چند پیتزافروشی غیرممکن به نظر میرسد. همه پیتزا را دوست دارند؛ دانشجوها، والدین و کودک ها، کارمندان در ساعات ناهار... پیتزا انتخاب خوبی برای گردهمایی های دوستانه است و برای مشتری های تنها نیز گزینه بیرون بر مناسبی است.
چرا پرسودند:
دلیل اصلی پرسود بودن پیتزافروشی ها کم هزینه بودن مواد اولیه پیتزا است: آب، آرد، مخمر، سس، پنیر و چند تاپینگ. خط تولید پیتزا عمدتا غیرپیچیده است که تولید آن را قابل پیشبینی و خروجی بالا برای سفارش های آنلاین و بیرون بر ممکن میکند.


7. رستوران های موقت

Pop up restaurants

چیزی که این رستوران ها را خاص میکند موقتی بودنشان است. آن ها میتوانند در یک انبار قدیمی، چادری بزرگ، یا حتی داخل رستورانی دیگر برپا شوند. رستوران های موقت میتوانند فقط به مدت یک روز یا یک فصل کامل باشند.
چرا محبوبند:
رستوران های موفقت چند سال پیش به محبوبیت رسیدند. محبوبیت آن ها تا قسمتی وابسته به رستوران های متحرک (کامیون، ون...) بود. مشتری ها جذب خاص بودن تجربه این رستوران ها و آشپزها جذب امکان امتحان کردن غذاها، طعم ها و قالب های جدید میشوند.
چرا پرسودند:
این رستوران ها به علت موقتی بودنشان، مخارج کمتری -مثل هزینه اجاره و تجهیزات گران قیمت- از رستوران های دیگر دارند. صاحبان این رستوران ها از آنجایی که یک رستوران کامل را اداره نمیکنند میتوانند مخارج را پایین نگه دارند.


8. گوست کیچن (رستوران مجازی)

Ghost kitchens

رستوران های مجازی نوع جدیدی از رستوران ها هستند که مکانی حضوری برای فروش ندارند. سفارش ها به صورت تلفنی یا مجازی ثبت میشوند و فقط به صورت دلیوری هستند.
چرا محبوبند:
این رستوران ها به علت دسترسی فراوان و قیمت های پایین محبوب هستند. با افزایش ناگهانی محبوبیت سرویس های دلیوری غذا در دوران کرونا، رستوران های مجازی به مشتری ها اجازه دریافت غذاهای محبوبشان را میداد.
چرا پرسودند:
از آنجایی که این رستوران ها شامل یک آشپزخانه شلوغ و چند راننده دلیوری میشوند، مخارج کمتری از رستوران های دیگر دارند و سریعتر به سوددهی میرسند.